Proč kouč neradí

Jako koučové věříme, že klienti mají své vlastní odpovědi a že úlohou kouče je umožnit, aby se ke slovu dostala moudrost, která se skrývá v klientech samotných. Poradenství snižuje klientovu autonomii. Když kouč radí, klient je méně vlastníkem řešení. Bez tohoto vlastnictví pociťuje menší odpovědnost. Jak ukazuje výzkum vztahu mezi finančním poradenstvím a samostatným rozhodováním realizovaný Janem B. Engelmannem, C. Monicou Capra, Charlesem Noussairem a Gregorym S. Bernsem z roku 2009, mozek při přijímání rad „odpočívá“. Zařadí neutrální mód a daná rada se během svého poskytování vůbec nedostane do neokortexu. V důsledku toho může přijetí rady za vlastní nastat později, nebo také vůbec. Cílem nás koučů je, aby byl mozek klientů plně zapojen. Tím, že poskytneme radu, zapojíme hlavně racionální části mozku. Aby se však klient plně angažoval, měly by se do procesu rozhodování zapojit také emoční a smyslové části mozku. Bez plně zapojeného mozku se dramaticky zvyšuje pravděpodobnost, že klient učiní rozhodnutí, které není v souladu s ním samotným.

Tím, že si během koučování naleznete vlastní odpověď na své téma, se dramaticky zvyšuje pravděpodobnost, že toto řešení přijmete za vlastní a budete se jím řídit. Rady sklouzávají po povrchu.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.